Gevolgen van E10 Diesel aan de pomp

Tips & inspiratie over de ontwikkelingen in de Olie Branche

Welke gevolgen heeft E10 benzine aan de pomp?

Buiten het feit of je auto volgens de fabrikant geschikt is bevonden voor het gebruik van E10 benzine, zijn er nog andere factoren om rekening mee te houden als je besloten hebt deze stap naar “een schoner milieu” te nemen. Vast staat het feit dat auto’s volgens voorschrift van de fabrikant steeds minder vaak naar de garage hoeven om olie te verversen en het oliefilter te vervangen, om zodoende de klanten te ontlasten en onderhoudskosten te beperken.

En of dit allemaal nog niet genoeg is, worden brandstofleveranciers VERPLICHT om ethanol aan de benzine toe te voegen om vervuiling te verminderen. Deze brandstoffen zijn bekend als bijvoorbeeld Euro 95 met maximaal 5% ethanol, E10 met 10% ethanol, en zelfs al Blue One met 15% ethanol. Buiten het milieu, heeft ethanol echter ook een neveneffect en veroorzaakt chemische reacties binnenin de motor die de kwaliteit en positieve eigenschappen van de motorolie negatief aantasten. De ethanol wordt als vloeistof aan de brandstof toegevoegd en in de ethanol zit zuurstof. Bij alle verbrandingsmotoren lekt een klein deel van de brandstof langs de zuigers en zuigerveren naar het carter met daarin de motorolie.

In oude conventionele verbrandingsmotoren verdampte deze brandstof relatief snel en werd het overschot via de carterontluchting weer naar de inlaat getransporteerd om opnieuw verbrand te worden. Ethanol verdampt niet, maar mengt zich in de carterpan met de motorolie, de olie verdunt hierdoor, waardoor hij niet goed meer aan de onderdelen die hij moet smeren kleeft!

Hier houdt het niet mee op; ethanol veroorzaakt een chemische reactie met de motorolie, waardoor fosfor- en zink- componenten vrijkomen, déze verdampen wèl snel, koelen tijdens het transport naar de inlaat af, komen op de hete inlaatpoorten en inlaatkleppen terecht en smelten daar samen. Samen met wat koolstof en andere vluchtige gassen vormen de fosfor- en zinkafzettingen een harde laag koolaanslag die moeilijk te verwijderen is.

Als laatste, de vervelende eigenschap van ethanol om vocht op te nemen, het is hygroscopisch, en wel in die mate dat 1 milliliter ethanol, eenzelfde hoeveelheid water op kan nemen!!! Als ethanol en water zich met elkaar mengen, ontstaat er een witte melkachtige emulsie en na verloop van tijd sludge of drab. Deze drab bedekt de oppervlaktes van onderdelen die door de olie gesmeerd en gekoeld moeten worden. De smering en koeling worden slechter en door het water in de drab gaan de metalen onderdelen oxideren. Bovendien maakt het water zuren aan die corrosie veroorzaken en de kwaliteiten van de olie verder verslechteren, als de motor niet draait, zakt het water/ethanol mengsel naar de bodem van het carter. Als deze laag dik genoeg wordt; door niet op tijd je olie te vernieuwen, kan de olieaanzuigbuis in het carter vervolgens bij koude start de emulsie opzuigen met alle gevolgen van dien, er wordt niet meer goed gesmeerd met kostbare schade aan het motorblok.

DUS BIJ GEBRUIK E10, HOUD JE AAN DE OLIEVERVERSINGSTERMIJN, LIEVER NOG EERDER!!!

 

0 Comments