Gevolgen van E10 Diesel aan de pomp

Tips & inspiratie over de ontwikkelingen in de Olie Branche

In onze blog ‘Gevolgen van de E10 diesel aan de pomp’ leest u alle informatie die u nodig heeft omtrent E10 diesel. Heeft u vragen? Neem dan gerust contact met ons op

Welke gevolgen heeft E10 benzine aan de pomp?

Is uw auto volgens de fabrikant geschikt voor het gebruik van E10 benzine? Dan moet u nog met andere factoren rekening houden voordat u de stap neemt naar ‘een schoner milieu’. Vast staat het feit dat auto’s volgens voorschrift van de fabrikant steeds minder vaak naar de garage hoeven om olie te verversen en het oliefilter te vervangen, om zodoende de klanten te ontlasten en onderhoudskosten te beperken.

Ethanol

Brandstofleveranciers worden verplicht om ethanol aan benzine toe te voegen om vervuiling te verminderen. Deze brandstoffen zijn bekend als Euro 95 met maximaal 5% ethanol, E10 met 10% ethanol en Blue One met 15% ethanol. Buiten het milieu heeft ethanol echter een neveneffect. Het veroorzaakt namelijk chemische reacties binnenin de motor die de kwaliteit en positieve eigenschappen van de motorolie negatief aantasten.

Nadelige gevolgen van ethanol voor uw motor

De ethanol wordt als vloeistof aan de brandstof toegevoegd. Bij alle verbrandingsmotoren lekt een klein deel van de brandstof langs de zuigers en zuigerveren naar het carter met daarin de motorolie. In oude conventionele verbrandingsmotoren verdampte deze brandstof relatief snel en werd het overschot via de carterontluchting weer naar de inlaat getransporteerd om opnieuw verbrand te worden. Ethanol verdampt niet, maar mengt zich in de carterpan met de motorolie. Dit betekent dat de olie hierdoor verdunt, waardoor het niet meer goed aan de onderdelen die het moet smeren kleeft.

Hier houdt het niet mee op. Ethanol veroorzaakt een chemische reactie met de motorolie, waardoor fosfor- en zinkcomponenten vrijkomen. Deze verdampen wèl snel, koelen tijdens het transport naar de inlaat af, komen op de hete inlaatpoorten en inlaatkleppen terecht en smelten. Samen met nog wat koolstof en andere vluchtige gassen vormen de fosfor- en zinkafzettingen een harde laag koolaanslag die moeilijk te verwijderen is.

Als laatste puntje heeft ethanol de vervelende eigenschap om vocht op te nemen. Het is hygroscopisch; in de mate dat 1 milliliter ethanol, eenzelfde hoeveelheid water op kan nemen. Als ethanol en water zich met elkaar mengen, ontstaat er een witte melkachtige emulsie en na verloop van tijd sludge of drab. Deze drab bedekt de oppervlaktes van onderdelen die door de olie gesmeerd en gekoeld moeten worden. De smering en koeling worden slechter en door het water in de drab gaan de metalen onderdelen oxideren. Bovendien maakt het water zuren aan die corrosie veroorzaken en de kwaliteiten van de olie verder verslechteren. Als de motor niet draait, zakt het water/ethanol mengsel naar de bodem van het carter. Als deze laag dik genoeg is, door niet op tijd olie te vernieuwen, kan de olieaanzuigbuis in het carter vervolgens bij koude start de emulsie opzuigen met alle gevolgen van dien. Er wordt niet meer goed gesmeerd met kostbare schade aan het motorblok als gevolg.

Ververs tijdig uw olie

Wij raden aan dat u zich aan de olieverversingstermijn houdt bij het gebruik van E10. Voor het kopen van olie kunt u terecht in onze webshop: Smeermiddelenwinkel.nl. Voor passend advies verzoeken wij u om contact met ons op te nemen. Als zelfstandige multi-brand oliehandel helpt Mar-Oil u graag.

Een uitstekende service, snelle levertijd, technische ondersteuning én de mogelijkheid tot afname van een breed assortiment smeermiddelen in zowel groot- als kleinverpakkingen. Smeermiddelenwinkel.nl is úw online oliehandel.