Tips & inspiratie over de ontwikkelingen in de Olie Branche

In onze blog ‘Motorolie: Ins & Outs’ leest u alle informatie die u nodig heeft omtrent motorolie en -brandstoffen. Heeft u vragen? Neem dan gerust contact met ons op. Wilt u motorolie kopen? Via Smeermiddelenwinkel.nl bestelt u snel en goedkoop uw motorolie.

Motorolie en CO²

Net als andere componenten moet ook motorolie een bijdrage leveren aan de CO² doelen van de autofabrikant. De techniek vraagt echter niet om 0W20, 0W16 of zelfs 0W8.

Voorbeeld

Volvo schreef voor de D5 motor in de V70 een 5W40 voor tot 2005. In modeljaar 2006 werd dat 0W30. In de tussentijd was er constructie-technisch niets veranderd aan de motoren. Misschien werden de motoren iets zuiniger door deze dunnere olie, maar dat had zijn prijs. Bij de auto’s van modeljaar 2006 zijn er namelijk veel defecten aan nokkenassen, tuimelaars en klepstoters. In latere bouwjaren niet meer, waarschijnlijk zijn toen de hardheden van de onderdelen aangepast.

Een stapje hoger in viscositeit mag dus gerust, mensen laten zich bang maken. Let op! U moet zeker niet van de aangegeven olie afwijken. Een 5W30 in plaats van een 0W20 gaat prima. In vergelijking is een 0W20 bij 100 gr/Celsius net zo dik als een 5W30 bij 110 gr/Celsius. Rijdt u dus met die eerste in Denemarken en met die tweede in Spanje, dan is uw olie even dun.

ACEA specificaties

De ACEA is een club van 16 motorenfabrikanten die samen coderingen opstellen voor motoroliën. Deze club heeft de A1 tot A5 specificaties bedacht voor benzineauto’s, B1 tot B5 voor diesels, C1 tot C5 voor diesels met roetfilter (het cijfer achter de C zegt iets over brandstofbesparing en as getal) en E2 tot E7 voor bedrijfsauto’s.

Bij de benzinemotoren ziet u het meeste de 3 en 4, namelijk voor de verlengde onderhoudsintervallen en de DI-motoren. Bij de moderne diesels kunt u niet zonder de zogenoemde Low-Saps oliën uit de C codering. Echter maakte ieder van deze 16 leden na deze afspraak weer eigen coderingen. Daarbij zijn er enkele die u serieus moet nemen, zoals de 505.01 pompverstuivergoedkeur van Volkswagen. Deze kwam nadat er een verhoogde slijtage bij de TDI motoren was vastgesteld.

Reduceren van de CO² zorgt voor de vraag naar dunnere oliën

Verder zit er een commercieel kantje aan de fabriekscoderingen. Om een codering te verkrijgen, moet een olieleverancier de olie bij de fabrikant aanbieden voor een test. Deze test kan zomaar €350.000,- kosten. Komt er een goedkeuring? Dan vraagt de fabrikant ook nog eens een aantal centen per liter voor dat nummertje op de verpakking of het productblad. Denk hierbij aan Castrol of BMW. Zulke goedkeuringen maken een olie duur, maar aan de andere kant biedt het ook de garantie dat de olie geschikt is voor de motor.

Discount-olie van een bouwmarkt of supermarkt geeft deze zekerheid in géén geval. Hier staat bijvoorbeeld op: ‘vergelijkbare prestaties als…’ of ‘pending. Wat neer komt op ‘in aanvraag’, zonder tastbare waarde dus. Olie uit het rek van een bouwmarkt is bijvoorbeeld een onmogelijke olie. Volgens de beschrijving voldoet deze aan de ACEA A3/B4/C4 specificatie, hetgeen lastig is. In 2010 bepaalde de ACEA namelijk dat een B3/B4 een asgehalte heeft van >1,0 en < 1,6, terwijl de limiet voor het asgehalte van een C3 kleiner is dan 0,8. Aan beide voldoen kan dus niet. Deze olie moet u niet in een diesel met roetfilter gooien. Coderingen van de fabrikant zijn niet heilig. Volkswagen stelt bijvoorbeeld hele hoge eisen; olie met een Volkswagen goedkeuring kunt u daarom ook héél goed in een Renault gebruiken.

Conclusie

Kortom: wilt u als universeel autobedrijf uw klanten goed bedienen? Dan hoeft u géén oneindig aantal soorten motorolie op voorraad te hebben. Een olieleverancier met verstand van zaken, volstaat. Mar-Oil helpt u graag als zelfstandige multi-brand oliehandel.