Winterperiode en Diesel

Tips & inspiratie over de ontwikkelingen in de Olie Branche

Ff een update qua winter en een dieselauto rijden.

De diesel die we met z’n allen tanken bevat (buiten de verplichte bio-componenten) héél véél minimale toevoegingen. Eéntje daarvan is parafine, in de winter, dat wil zeggen bij temperaturen lager dan 5 graden onder nul, zorgt die parafine voor problemen omdat er vlokken ontstaan, die vlokken doen het hele brandstofsysteem langzaam maar zeker verstoppen.

Vroeger, bij auto’s van voor 1995, was het gebruikelijk om in de winter de dieselolie met 10% benzine te mengen om het zogenaamde “vlokken” tegen te gaan. Maar hoe zit dat met moderne pompverstuivers en common-rail dieselmotoren? Zijn deze ook bestand tegen een zekere brandstofverdunning met benzine?

NEE dus! Bij géén enkele dieselauto met een bouwjaar na 1995 mag er gereden worden met benzine in de dieselolie, vanaf ongeveer die tijd is de inspuitdruk aanzienlijk verhoogd; daardoor is met name de hogedrukpomp kwetsbaarder, om precies te zijn: de smeerfilm wordt door het toevoegen van benzine duidelijk dunner, zó dun dat contact van metaal op metaal niet voorkomen kan worden, de gevolgen laten zich raden…

Winterdiesel:

In alle moderne (Europese) landen doen de brandstof leverende maatschappijen zelf ‘s winters een veilige toevoeging in de diesel waardoor vlokken wordt voorkomen.

Als je dus alleen maar in Nederland rijdt, hoef je nergens aan te denken, vlokken zal niet voorkomen, tenzij je zodanig weinig rijdt dat je in januari, bij 10 graden onder nul, in je auto stapt die je voor ‘t laatst in Oktober hebt volgetankt.

Op wintersport naar de Alpen of Scandinavië:

In de Alpen en/of Scandinavië kan het ‘s winters beduidend kouder zijn dan in Nederland, de winterdiesel die je in Nederland getankt hebt, kan dus waarschijnlijk niet voldoende tegen “vlokken” beschermd zijn. Het is dus NIET verstandig om je tank in Nederland vol te gooien, 1000 km te rijden zonder te tanken, en dan de auto op de plaats van bestemming te parkeren voor een weekje. WEL verstandig is het om in de buurt van die koudere bestemming een keer te tanken, de diesel ter plaatse is namelijk wel voorbereid op dergelijk lage temperaturen. Wellicht een tip voor diegenen die nog een vakantie naar de sneeuw in het vooruitzicht hebben