De roetfilter: Wat doet die eigenlijk?

Tips & inspiratie over de ontwikkelingen in de Olie Branche

Elke moderne dieselauto, bus, truck, tractor of trein is tegenwoordig uitgerust met een roetfilter. Hoe werkt dat?

In 2009 werd de Europese Euro-5 norm geïntroduceerd en sindsdien moeten dieselvoertuigen zijn uitgerust met een roetfilter. Roetfilters zijn zeer effectief en verlagen de uitstoot van dieselpartikels (roet) met 80%. Een roetfilter verzamelt roetdeeltjes en moet dus ook worden gereinigd. Gelukkig is de roetfilter zo ontworpen dat hij dit zelf kan. Wanneer bij rijden op de snelweg de uitlaattemperatuur een bepaald punt bereikt, wordt het verzamelde roet verbrand tot er alleen nog maar as overblijft. Dit proces noemen we passieve regeneratie.

Sommige auto’s rijden niet vaak genoeg op de snelweg, wanneer de hoeveelheid verzamelde roet ongeveer 45% bereikt, schakelt het roetfilter over naar actieve regeneratie, de auto forceert dan hogere uitlaattemperaturen, waardoor het roet vanzelf wordt verbrand. Dit gebeurt door de ECU, deze schakelt dan bijvoorbeeld extra stroomverbruikers (achterruit en/of stoelverwarming) in om de dynamo extra te belasten zodat de motor meer vermogen moet leveren; en dus een hogere werk c.q. uitlaatgastemperatuur bereikt, en er wordt extra diesel ingespoten.

In dorpen en steden kunnen auto’s vaak niet snel genoeg rijden, als de ritten dan ook nog eens te kort zijn, kan de cyclus van actieve regeneratie niet worden voltooid en mislukt de regeneratie. Een mislukte regeneratie houdt meestal in dat de extra ingespoten brandstof die voor de actieve regeneratie in de cilinders is gespoten, niet wordt verbrand maar via zuiger/cilinder naar het carter wordt afgevoerd. De gevolgen hiervan kunnen ernstig zijn; een lagere oliekwaliteit en een hoger oliepeil. Dit kan lager schade of zelfs een defecte motor tot gevolg hebben.

Tijdens de eerste fase gaat het waarschuwingslampje voor het roetfilter branden, in de meeste gevallen kan het probleem worden opgelost door 10 minuten lang 65 km/h of sneller te rijden. Als de bestuurder géén actie onderneemt, zal het roetgehalte echter stijgen naar 75% en gaat een ander waarschuwingslampje branden. In deze fase moet een “geforceerde” regeneratie worden uitgevoerd en dit kan alleen bij een dealer of een gerenommeerd garagebedrijf. Zonder een “geforceerde” regeneratie zal het roetgehalte stijgen tot boven de 85%, in dat geval gaat de auto in noodloop en zal gedwongen stoppen en dus ook niet meer starten ter bescherming van motorschade.

Vervangen of handmatig reinigen van de roetfilter is het enige redmiddel wat over blijft…